Πως επηρεάζει η διατροφή την γονιμότητα των δύο φύλων

Posted by   Rock Sugar
09/11/2018
0

Η υπογονιμότητα στην εποχή που διανύουμε είναι πλέον ένα υπαρκτό και αρκετά έντονο φαινόμενο. Οι έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητας, το άγχος και η ποιότητα της σημερινής ζωής επιδρούν σημαντικά στην υγεία και κατ' επέκταση στην γονιμότητα των δύο φύλων.

Οι ανωτέρω παράγοντες δεν δύναται πάντα να αλλάξουν καθώς αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των ζευγαριών, κάποιοι από αυτούς όμως μπορούν να βελτιωθούν και να έχουν πολύ σημαντικό αντίκτυπο στις προσπάθειες των νέων ζευγαριών για την επιθυμητή σύλληψη. Ένας από τους προαναφερόμενους παράγοντες είναι αυτός της διατροφής.

Πώς επηρεάζει όμως η διατροφή την γονιμότητα του ζευγαριού;

Ρωτήσαμε την διατροφολόγο Μαριέττα Μαρκούση, η οποία με την επαγγελματική της ειδικότητα, την πολυετή εμπειρία της αλλά και την ιδιότητά της ως μητέρα δύο παιδιών, μας απάντησε σε όλα όσα θα θέλαμε να γνωρίζουμε για την συμβολή της διατροφής στην γονιμότητα και σας τα παραθέτουμε:

Επηρεάζει το βάρος μιας γυναίκας πριν την εγκυμοσύνη την ικανότητα της σύλληψης;

Σαφώς η γυναίκα που ετοιμάζεται ή προσπαθεί να συλλάβει πρέπει να διατηρεί ένα υγιές σωματικό βάρος. Είναι σημαντικό να υπάρχει ένα καλό θεμέλιο πάνω στο οποίο θα δημιουργηθούν οι ιδανικές συνθήκες για την εννεάμηνη φιλοξενία του μωρού στο σώμα της.  Η επιλογή των κατάλληλων τροφών μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στην ευνοϊκή διαμόρφωση των συνθηκών αυτών.

Το σωματικό βάρος του άντρα σχετίζεται με την γονιμότητά του;

Το σωματικό βάρος του άντρα συνδέεται άμεσα με την αναπαραγωγική του ικανότητα. Βάσει μελετών η παχυσαρκία και κυρίως η κοιλιακή, επηρεάζουν τα επίπεδα κάποιων ορμονών όπως της τεστοστερόνης, ενώ παράλληλα έχει αποδειχθεί ότι επιδρά αρνητικά στην κινητικότητα και τον πληθυσμό του σπέρματος. Συνεπώς και ο άντρας ο οποίος συνίσταται αν διατηρεί ένα υγιές σωματικό βάρος μέσω της άθλησης και των σωστών διατροφικών επιλογών οι οποίες περιλαμβάνουν κυρίως εποχιακά φρούτα και λαχανικά που περιέχουν τις κατάλληλες βιταμίνες και αντιοξειδωτικά για την ενίσχυση του σπέρματος.

Ποιο βάρος θεωρείται ιδανικό για την γονιμότητα;

Τόσο το αυξημένο όσο και το μειωμένο βάρος αποτελούν αρνητικούς παράγοντες. Το αυξημένο βάρος είναι υπεύθυνο για την απορρύθμιση της έκκρισης των σχετιζόμενων με την δυνατότητα σύλληψης ορμονών. Έρευνες έχουν δείξει ότι στις περιπτώσεις των υπέρβαρων γυναικών , ακόμα και ένα μικρό ποσοστό μείωσης του παρόντος βάρους, όπως είναι αυτό της τάξεως του 5%,  μπορεί να επιφέρει σημαντική βελτίωση στην γονιμότητα της γυναίκας. Ωστόσο και οι ελλειποβαρείς γυναίκες αντιμετωπίζουν άλλου είδους ορμονικά προβλήματα, όπως είναι η απορρύθμιση του κύκλου της περιόδου ή ακόμα και η παύση της. Στις ομάδες αυξημένου κινδύνου ανήκουν ακόμα και οι γυναίκες με φυσιολογικό σωματικό βάρος οι οποίες όμως ακολουθούν πολύ αυστηρές διατροφές. Πρότασή μου λοιπόν είναι να μην προτιμώνται τα αυστηρά διατροφικά προγράμματα. Όσες γυναίκες ανήκουν στις προαναφερόμενες ομάδες καλό είναι να καταφεύγουν στην βοήθεια κάποιου ειδικού διατροφολόγου για να τις βοηθήσει να θέσουν τα σωστά θεμέλια στην διαδικασία προετοιμασίας φιλοξενίας του μωρού τους. Ένα εξατομικευμένο διατροφικό πρόγραμμα, κατάλληλο για τις ανάγκες της καθεμίας ξεχωριστά, μπορεί να ανατρέψει τις υπάρχουσες συνθήκες και τα δεδομένα που είχατε ως τώρα, προς όφελός σας.

Ποιος είναι ο ρόλος του σιδήρου στην γονιμότητα της γυναίκας;

Ένας από τους βασικούς λόγους αδυναμίας πραγματοποίησης σύλληψης, είναι η ανεπιτυχής ωορρηξία. Σύμφωνα με έρευνες μάλιστα που έχουν πραγματοποιηθεί, σε αυτήν οφείλεται το 25% των περιπτώσεων των άκαρπων προσπαθειών γονιμοποίησης. Ο σίδηρος επιδρά πάνω σε αυτό το φαινόμενο βελτιώνοντάς το σημαντικά μέσω της αύξησης της πιθανότητας επιτυχούς ωορρηξίας. Θα μπορούσε να πει κανείς λοιπόν ότι ο ρόλος του είναι καθοριστικός στην γονιμότητα.

Συστήνεται λοιπόν η γυναίκα που προσπαθεί να συλλάβει, να ακολουθεί μια διατροφή πλούσια σε σίδηρο μέσω της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών ή με την χορήγηση των κατάλληλων συμπληρωμάτων. Πιο συγκεκριμένα καλό θα ήταν να συμπεριλάβει τις ακόλουθες τροφές στο καθημερινό της πρόγραμμα:

  • Αυγό
  • Φασόλια
  • Σιτηρά ολικής άλεσης

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να προσθέσω ότι εκτός της πρόσληψης του Σιδήρου πρέπει να δοθεί βαρύτητα και στην διευκόλυνση της απορρόφησης αυτού, μέσω της πρόσληψης βιταμίνης C. Η βιταμίνη C περιέχεται σε διάφορα φρούτα όπως είναι τα κάτωθι:

  • Φράουλα
  • Πορτοκάλι
  • Μούρα

Καθώς και κάποια λαχανικά όπως είναι τα εξής:

  • Σπανάκι
  • Μπρόκολο
  • Λαχανίδα ή kale

 

Υπάρχουν κάποιες γενικές οδηγίες διατροφής που θα παρείχατε στις γυναίκες που προσπαθούν

να συλλάβουν;

Οι διατροφικές αρχές που περιγράφονται στο βιβλίο "Fertility Diet" και προέρχονται από έρευνα του Πανεπιστημίου του Harvard θεωρώ ότι αποτελούν τον χρυσό κανόνα διατροφής για τις γυναίκες που προσπαθούν να συλλάβουν. Η κεντρική ιδέα του βιβλίου συνοψίζεται στα εξής τρία βασικά σημεία κλειδιά:

  1. Αύξηση κατανάλωσης λαχανικών και φρούτων
  2. Μειωμένη πρόσληψη κόκκινου κρέατος
  3. Ελάττωση λευκών σιτηρών

Η τήρηση των ανωτέρω έχει ως αποτέλεσμα η καθημερινή διατροφή να είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, βιταμίνες και "καλά" ή αλλιώς ακόρεστα λιπαρά και φτωχή σε ζωϊκή πρωτεϊνη, κορεσμένα ή "κακά" λιπαρά και υδατάνθρακες υψηλού γλυκαιμικού δείκτη.

Φυσικά όπως έχω αναφέρει πολλάκις, η κάθε γυναίκα έχει τις δικές της ξεχωριστές ανάγκες για αυτό καλό είναι να συμβουλευτεί κάποιον ειδικό διαιτολόγο για να την κατευθύνει σωστά στην προσπάθειά της να εισέλθει στον κόσμο της μητρότητας.

Σε τι ωφελεί η λήψη φυλλικού οξέος;

Ο ρόλος του φυλλικού οξέος στην γονιμοποίηση θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι έμμεσος, καθώς δεν συντελεί στην αύξηση των πιθανοτήτων πραγματοποίησης της αλλά κατέχει δεν παύει να είναι εξίσου σπουδαίος. Η συμβολή του αφορά την προώθηση της ανάπτυξης του νευρολογικού συστήματος του εμβρύου και την αποφυγή εμφάνισης ανωμαλιών σε αυτό. Η ανάπτυξη του συστήματος αυτού πραγματοποιείται κατά τα πρώιμα στάδια της σύλληψης μεταξύ της 3ης και της 6ης εβδομάδας της κύησης, διάστημα στο οποίο η γυναίκα μπορεί να μην έχει αντιληφθεί την κύηση.

Οι διατροφικοί κανόνες λοιπόν, για την αύξηση της γονιμότητας, σύμφωνα με την διαιτολόγο Μαριέττα Μαρκούση είναι σχετικά απλοί και ξεκάθαροι, η τήρησή τους ωστόσο είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος. Και μην ξεχνάμε ότι η κάθε γυναίκα έχει τις δικές τις μοναδικές ανάγκες και για να ανταποκριθεί σωστά σε αυτές συστήνεται η συμβολή ενός διατροφολόγου για να την καθοδηγήσει σωστά.

 

Σχόλια

Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις

Νέα δημοσίευση

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ
& ΛΑΒΕΤΕ ΩΣ ΔΩΡΟ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΤΗ

ΛΙΣΤΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΟΥ!